بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

آشنایی با موتور علمی wolfram و ضرورت استفاده از آن

با سلام چند روز پیش داشتم شبکه تلویزیونی بی بی سی رو میدیدم برنامه جالب و پر محتوای کلیک داشت در بخش وب نورد خودش از این سیستم جستجو میگفت خوشم اومد گفتم برای دوستان هم بزارم امیدوارم استفاده کنید ادامه را در ادامه مطلب بخوانید حتما هم بخوانید

خب امروز قصد دارم موتور جستجوگری را به شما معرفی کنم که کمتر از آن شنیده اید یا با آن کار کرده اید. موتور جستجوگری که در واقع موتور جستجو نیست  و تنها بر اساس درک مفهوم پرسش شما عمل کرده و آن چیزی را به شما میدهد که واقعا بدنبالش هستید. بله موتور علمی ولفرام.این موتور دانش محاسباتی، توسط پرفسور برجسته انگلیسی آقای استفان ولفرام ایجاد شده است . (( فیزیک دان برجسته انگلیسی ))

Wolfram Alpha یک موتور دانش محاسباتی، اما ادعا ندارد مثل Google عمل کند و کار اصلی آن نیز جستجو بهلغوی ای  که به آن عادت کرده‌ایم، نیست. کار این موتور جالب‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. در واقع این موتور علمی اولین گام به سوی "جستجوی مفهومی" یا Semantic Search محسوب می‌شود. این همان چیزی است که مخترع اینترنت، تیم برنرز لی، سال‌هاست در موردش صحبت می‌کند. زیرا کاری که گوگل انجام می‌دهد صرفاً مبتنی بر آلگوریتمی است که لینک کاربران به صفحات وب را محاسبه می‌کند.

به این ترتیب این موتور علمی ممکن است در آینده نه چندان دور پاسخ‌های موثق‌تری از Wikipedia به سوالات شما بدهد و کارایی آن به میزانی که بتواند صفحات وب را علامت‌گذاری کند و حوزه پوشش بیشتری داشته باشد، افزایش خواهد یافت. با این روش شما می‌توانید با طرح سوالات معمولی، پاسخ خود را بگیرید، زیرا مفهوم سوال شما مورد نظر این موتور خواهد بود و نه صرف کلید واژه‌ها.

هم اکنون این موتور علمی، دارای بیش از 10 ترلیون داده ، بیش از 50.000 الگوریتم؛ مدل و قابلیتهای زبان شناسی برای دامنه های مختلف می باشد. این موتور مبنایی ریاضی داشته که  تحقیق و توسعه آن بالغ بر 20 سال بطول انجامیده است. ولفرام آلفا که الان در اختیار شماست بیش از 1000 منبع کد را که متجاوز از 5میلیون خط از نمادها و کدهای ریاضی است را شامل می گردد.

و اما اینکه با ولفرام چه می توان کرد؟

از آنجایی که تولید کنندگان این موتور آنرا موتور جستجو ندانسته بلکه آنرا موتور دانش محاسباتی  می دانند؛ لذا این موتور پاسخ سوالات شما را برپایه محاسباتی می دهد که در ذهن متمرکز آن جای دارد .( نه مثل موتورهای جستجو که دنیای وب را می گردند و پاسخ شما را می دهند.)
کاری را که شما می توانید با استفاده از این موتور انجام دهید ، بسیار گسترده است. به مثالهای زیر توجه کنید:

مثالی از ریاضیات:
مثلا می خواهید حاصل عبارت : 1/4 * (4 – 1/2) را بدانید یا نیازمند نمودار عبارت : x^3 – 6x^2 + 4x + 12 هستید یا مشتق عبارت : x^4 sin x را می خواهید و…. این موتور براحتی تمامی خواسته های شما را برآورده می سازد.

مثالی از فیزیک:

در کدام زمینه فیزیک سوال دارید؟ مغناطیس ؛ اپتیک یا قوانین نیوتن ؟ خب اگر سوال شما محاسبه کار حاصل از جابجایی نیروی 30نیوتنی در طول 100 متر باشد ؛ کافی است بنویسید :  F=30N, d=100m آنوقت می بینید که نه تنها کار را بر اساس سه واحد مختلف ژول ، کیلو ژول و بی تی یو برایتان محاسبه کرده بلکه فکرکرده شاید منظورتان اندازه گیری ضریب ارتجاعی فنر بوده و آنرا نیز بر پایه قانون هوک محاسبه نموده و نتیجه را به شما اعلام می دارد.

مثالی از موسیقی:

آیا در زمینه موسیقی سوال دارید؟ می خواهید بدانید که فرکانس و دیگر خواص نوت F#  چیست ؟ خب وارد کنید و نتیجه را ببینید.

به هرحال  این موتورعلمی این قابلیت را دارد که در زمینه های گوناگون از جمله : ریاضی ، فیزیک، شیمی ، مکانیک، هواشناسی، ادبیات ، جغرافی، پزشکی و … به سوالات شما پاسخ دهد. فقط کافی است به این صفحه بروید و یاد بگیرید که چگون سوال خود را مطرح کنید؟

نکته آنکه:

 عبارات شما باید به زبان انگلیسی نوشته شود

حال اگر علاقه مندید که بدانید جمعیت ایران چقدر است ، در کادر بغل – بالا (جستجوی مفهومی)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد