بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

چند مطلب کوتاه اما جالب برای دوست داران علم نجوم

من خودم از نجوم و اطلاعات کلی راجع به نجوم خوشم میاد چند تا مطلب کوتاه تویه این ژست میگذارم بخونید ضرر نمی کنید واقعا نجوم آدم رو به خدا نزدیک تر میکنه...

لقه های زحل از چه تشکیل شده اند؟
دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی (زحل) یا (کیوان) زیباترین سیستم حلقوی را به دور خود دارد . این سیستم از حدود 1000 حلقه فرعی شکل گرفته است . قبلا تصور می شد که این حلقه ها قطعات و اجزای یک قمر هستند که بیش از حد به زحل نزدیک واز هم پاشیده شده اند . امروزه این فرضیه پزیرفته شده که زرات حلقه از قدیم وجود داشته و به دلیل نزدیک بودن به زحل هیچگاه نتوانسته اند در یکدیگر جمع و انبوه شده تشکیل یک قمر را بدهند . البته می توان گفت که حلقه ها از میلیارد ها قمر خیلی کوچک که قطعاتی از سنگ یا یخ ها با قطرهاییاز چند میلیمتر تا چند متر هستند شکل گرفته . سیستم حلقوی دارایقطر 280000 کیلومتر است اما ضخامت حلقه فقط حدود 500 متر می باشد . اگر سیاره زحل طوری قرار گیرد که انسان دقیقا از لبه حلقه به ان نگاه کنداین حلقه باریک قابل رویت و تشخیص نخواهد بود . اما در غیر این صورت به راحتی میتوان با تلسکوپ مهمترین گروه های حلقوی (B, A ) را که به وضوح از یکدیگر جدا هستند مشاهده کرد . به هر صورت برای دیدن حلقه ها تلسکوپی با بزرگنمای 50 برابر برای رصد کردن حلقه ها لازم است و برای همین سیاره زحل را نمی توان با دوربین دو چشمی معمولی هدف قرار داد .


ماه از زمین چقدر فاصله دارد؟
ماه در یک فاصله384400 کیلومتری به دور زمین می چرخد. به عنوان مثال یک فرد پیاده می تواند این فاصله را در 11 سال یک ترن مترو در 5 ماه و یک جمبو جت در 20 روز طی کند . یک فضا پیما این مسافت را در چند روز و یک علامت نوری یا راداری ان را فقط در مدت 3/1 ثانیه می پیماید . به همین خاطر گفته می شود که ماه از زمین 3/1 ثانیه نوری فاصله دارد . این فاصله اگر چه برای ما انسان ها یک مسافت بسیار طولانی است اما در مقایسه با ابعاد کیهان فاصله بسیار کمی مهسوب میشود . سیاره زحل یا کیوان { از سیاره های منظومه شمسی که بعد از مشتری بزرگترین سیاره است و هشت قمر دارد } یک ساعت نوری و نزدیکترین خورشید همسایه 4/3 سال نوری با ما فاصله دارد . سریعترین فضاپیماهای ما برای رسیدن به انجا دهها هزار سال در راه خواهند بود .

نام برخی از دریا های ماه
دریای شرقی
اقیانوس توفان ها
دریای باران
دریای ابر ها
دریای رطوبت
دریای شادی
دریای ارام
دریای شَهد
دریای حاصلخیزی
دریای بخار ها
دریای خطر ها
دریای اسمیت
دریای کناره
دریای امواج
دریای کف الود
دریای مسکو
دریای استعداد
دریای جنوبی
دریای سرما
دریای هامبولت

ایا زمین تنها سیاره ی دو گانه است؟
سیاره دور دست "پلوتون"یک قمر به نام "چارون"دارد.این قمر با 1500 کیلو متر قطر به اندازه نصف سیاره خود است.از این لحاظ سیستم پلوتونی(دستگاه پلوتونی)بیشتر از زمین و ماه ما شایسته نام "سیاره دو گانه" است ."چارون"وپلوتون همیشه یک روی خود را به یکدیگر نشان می دهند . این حالتی است که زمین و ماه تا چند میلیارد سال دیگر نسبت به هم پیدا خواهند کرد.بنابراین در واقع پلوتون و قمرش مانند دو گلوله نابرابر دو سر یک دمبل به دور یکدیگر می چرخند.اینکه ایا این دو جرم آسمانی زمانی قمر های نپتون بوده که از مدار به خارج پرتاب شده اند را هرگز نمی توان اثبات کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد