بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

آیا میدانستید...

این روزا اینقدر کم از اینجا بازدید میشه که واقعا دلگیر میشم!

حتی یه نظر خشک و خالی هم دیگه نمیدین!

اما من که کم نمیارم...

ادامه مطلب رو حتما بخونید

آیا می‌دانید که عکس‌العمل چپ دست‌ها سریع‌تر است؟

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا‌ ‌ نشان می‌دهد افراد چپ دست در هنگام انجام بازی‌های‌ ‌رایانه‌ای و حرکات ورزشی، سریعتر از راست دست‌ها فکر می‌کنند.

به نقل از بی‌بی‌سی‌نیوز، محققان استرالیایی با اندازه‌گیری سرعت واکنش داوطلبان به روشن شدن نقاطی نورانی در طرف راست و‌ ‌نیز چپ یک شکل، سرعت انتقال اطلاعات میان دو نیمکره مغز ۸۰ شرکت کننده در این آزمون را بررسی کردند.
همچنین در آزمونی دیگر عملکرد داوطلبان در زمینه تشخیص حروف مشابه در طرف‌ ‌راست و چپ یک نمایشگر را بررسی کردند. این عمل به استفاده از هر دو نیمکره مغز به‌ ‌طور هم زمان نیاز دارد.

مقایسه نتایج این دو بررسی نشان می‌دهد تاخیر در‌ ‌انتقال اطلاعات در نیمکره چپ و راست مغز که در آزمایش اول شناسایی شده بود، بر‌ ‌عملکرد این افراد در هنگام فعالیت‌هایی نظیر آزمایش دوم که نیاز به هر دو نیمکره مغز‌ ‌دارد، تاثیر منفی می‌گذارد.
این دانشمندان همین دو آزمایش را برای
۲۰ نفر دیگر که چپ دست بودند تکرار کردند و متوجه‌ ‌شدند هرچه ویژگی چپ‌دستی در یک فرد بیشتر باشد، قابلیت پردازش همزمان اطلاعات در دو‌ ‌نیمکره مغز او افزایش می‌یابد.

محققان در مطالعه‌ای جدید‌ ‌اعلام کردند انتقال اطلاعات میان دو نیمکره راست و چپ مغز در افراد چپ دست سریعتر‌ ‌صورت می‌گیرد و این امر سبب می‌شود چپ دستها در هنگام انجام کارهایی که با اعضای هر‌ ‌دو طرف بدن سر و کار دارند، کارایی بالاتری از خود نشان بدهند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که کاملا چپ‌دست هستند در مقایسه با راست دستها به میزان ۴۳ثانیه سریع‌تر می‌توانند حروف مشابه را در دو طرف یک صفحه‌ ‌نمایش تشخیص بدهند.

انسان‌ها در زمان انجام فعالیت‌هایی نظیر بازی‌های‌ ‌رایانه‌ای، رانندگی در ترافیک و نیز بازی‌های ورزشی که به سرعت بالا و پردازش حجم‌ ‌زیاد اطلاعات نیاز دارند، از هر دو نیمکره مغز خود استفاده می‌کنند


آیا می دانید گربه ها هم الزایمر می گیرند؟

راجع به بیماری آلزایمر چقدر اطلاعات دارید؟ اصلا این بیماری مختص انسان‌ها است یا اینکه حیوانات هم ممکن است به آن مبتلا بشوند. بله حیوانات. تحقیقات دانشمندان دانشکده دامپزشکی ادنیبرگ نشان می‌دهد حتی گربه‌هایی که سن‌شان بالا می‌رود هم مبتلا به آلزایمر می‌شوند.

به نوشته رویترز، این محققان معتقدند یک رژیم غذایی سالم، محرک‌های روانی و همیاری‌های دیگران می‌تواند میزان خطر و ناتوانی ناشی از این بیماری را کاهش دهد. گربه‌های سالخورده مانند انسان‌های سالخورده در معرض خطر بیماری الزایمر هستند.

تجمع پروتئین‌های غیر طبیعی به نام پلاک‌های آمیلوئید موجب در این بیماری شده و پیام‌هایی را که توسط مغز فرایند می‌شوند را مهار می‌کنند.

محققان با بررسی گربه‌هایی که علایم آلزایمر در آنها بروز کرده بود دریافتند پروتئین ‌ غیر طبیعی مشابهی شبیه به پروتئین‌هایی که در مغز بشر است در مغز گربه‌های بیمار نیز دیده می‌شود. تحقیقات روی سایر حیوانات مانند سگ‌ها که مشکوک به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل هنوز دامه دارد. گربه‌ها بسیار سریع‌تر از انسان سالخورده می‌شوند و می‌توان براحتی در مورد فرایند پیری آنان تحقیق کرد و بیماری آنان را درمان کرد.

در این تحقیق بسیار از گربه‌ها در سن ۷ سال تا ۱۲ سال بودند دوره کوتاه زندگی گربه‌ها در مقایسه با انسان به محققان اجازه می‌دهد تا بهتر و سریع‌تر بتوانند رژیم غذایی ، فشار خون و داروهای درمان کننده را در این حیوانات بررسی کنند. علایم زودرس زوال عقل شامل تغییرات رفتاری و گریه‌های شبانگاهی به دنبال تغییر در خواب از علایم این بیماری است. فقدان محرک‌های محیطی و روانی و کاهش مداخلات می تواند از عوامل موثر در ایجاد این بیماری در حیوانات باشد.

بیماری الزایمر دلیل زوال عقل در سالمندان است و در حدود ۱۲ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند.

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 25 فروردین 1390 ساعت 11:25 ق.ظ

واقعا دمت گرم حسین جان بخدا خیلی صبرت زیاده خسته نباشی

قربونت عزیزم مرسی که نظر گذاشتی

minaeiii یکشنبه 28 فروردین 1390 ساعت 06:46 ب.ظ

بچه ها چرا نطر نمیزاریییییییییید؟!!!؟
واقعا ممنون نوشته هاتون جالبن
مرسی

بازم دسته شما درد نکنه نظر دادین نمیدونین چقدر خوشحال شدم ۶ تا نظر داشتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد