بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

تســـــاوی

سلام 

این یکی از سروده های زنده یاد خسرو گلسرخی هستش بخونید جالبه!

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org




معلم پای تخته داد می زد،
صورتش از خشم گلگون بود
و دستانش به زیر پوششی از گرد پنهان بود
ولی آخر کلاسی ها لواشک بین خود تقسیم می کردند
وان یکی در گوشه ای دیگر "جوانان" را ورق می زد
برای اینکه بی خود های و هو می کرد و با آن شور بی پایان
تساوی های جبری را نشان می داد
با خطی خوانا به روی تخته ای کز ظلمتی تاریک
غمگین بود
تساوی را چنین بنوشت :
"یک با یک برابر هست"

از میان جمع شاگردان یکی برخاست،
همیشه یک نفر باید به پا خیزد...
به آرامی سخن سر داد:
تساوی، اشتباهی فاحش و محض است!
نگاه بچه ها ناگه به یک سو خیره گشت
معلم مات برجا ماند
و او پرسید اگر یک فرد انسان،
واحد یک بود آیا باز یک با یک برابر بود؟

سکوت مدهشی بود و سوالی سخت!
معلم خشمگین فریاد زد:
آری برابر بود.
و او با پوزخندی گفت:
اگر یک فرد انسان واحد یک بود
آنکه زور و زر به دامن داشت بالا بود
آنکه قلبی پاک و دستی فاقد زر داشت
پایین بود؟
اگر یک فرد انسان،
واحد یک بود آنکه صورت نقره گون،
چون قرص مه می داشت
بالا بود؟
وان سیه چرده که مینالید پایین بود؟ا
اگر یک فرد انسان،
واحد یک بود
این تساوی زیر و رو می شد!
حال می پرسم
یک اگر با یک برابر بود
نان و مال مفتخواران
از کجا آماده می گردید؟
یا چه کس دیوار چین ها را بنا می کرد؟
یک اگر با یک برابر بود
پس که پشتش زیر بار فقر خم می شد؟
یا که زیر ضربت شلاق له می گشت؟
یک اگر با یک برابر بود
پس چه کس آزادگان را در قفس می کرد؟

معلم ناله آسا گفت:
بچه ها در جزوه های خویش بنویسید:
یک با یک برابر نیست ...

نظرات 13 + ارسال نظر
مروج شنبه 15 مرداد 1390 ساعت 06:30 ق.ظ

سلام بااینکه شنیده بودم ولی بازم جالب بود!
خیلی وقت بود به وبلاگ سرنزده بودم. یکی بگی این جلال کیه؟!!

علیک سلام
چرا از خودم نمیپرسی؟
راستی شما؟!!

ممد شنبه 15 مرداد 1390 ساعت 07:27 ق.ظ

راستی یادم رفت بگم که اگه بچه ها رو دیدید سلام منوهم برسونین.

چشم من که یکی از بچه هایی که میگید متاسفانه
۲۴ ساعته میبینم

.. شنبه 15 مرداد 1390 ساعت 07:33 ق.ظ

راستی نماز روزه هاتونم قبول باشه.دعایادتون نره.

همچنین عزیزم محتاجیم به دعا ما رو هم از دعای خیرتون فراموش نکنید.

مجردی یکشنبه 16 مرداد 1390 ساعت 11:38 ق.ظ

سلام خوندن اینطورشعرهاجالبه هرچندتکراری باشه ممنون

مرسی از اینکه وقت میذارید و به وبلاگ خودتون سر میزنید.

محمود دوشنبه 17 مرداد 1390 ساعت 11:24 ق.ظ

سلام به همه دوستان گل خودم
جلال جون اگه سرت به تنت زیادی کرده یه کاریکاتوری، مقاله ای، چیزی بده بیرون به سرعت برق و باد کارتو ردیف میکنن(یه ملاقات خارج از نوبت با ملک الموت). با اینجور شعرا طول میکشه!

ممد دوشنبه 17 مرداد 1390 ساعت 03:14 ب.ظ

سلام
این که میگی ۲۴ ساعته میبینیش کیه ؟؟؟؟

اسمش جواده

عندالمومنین سه‌شنبه 18 مرداد 1390 ساعت 08:39 ب.ظ

سلام مروج جان
با سلام خدمت اوس محمود شما که خودت اینکاره ای کار این اقا جلال رو جلو بنداز عجله داره...
دیگه خسته شدم نیاز به refresh دارم در پناه حق...

Moravvej چهارشنبه 19 مرداد 1390 ساعت 01:55 ق.ظ

سلام
عندالمومنین دیگه کیه؟
چقدشمامسایلو حاشیه ایش میکنین
یکم به فیزیک مطلب بپردازین

شما هنوز از فیزیک خسته نشدین

عند المومنین پنج‌شنبه 20 مرداد 1390 ساعت 12:56 ب.ظ

اگه مومن باشید من کنارتون هستم و خواهم بود...

سلام
میشه بگی مومن از نظر شما چه کسیه؟
من که همچین آدمی نمیشناسم

فیزیک ۸۶ پنج‌شنبه 20 مرداد 1390 ساعت 03:47 ب.ظ

آقای جلال به نظر شما این آزادگان ایهام نداره؟
آزادگان که سهله من افرادی رو میشناسم که آرزوشونه بقیه گروه رو هم تو قفس کنن!!!

سلام نمیدونم بخدا شما صاحب نظرید شاید...

همدم دوشنبه 24 مرداد 1390 ساعت 02:47 ب.ظ

جلال جان این مروج همون ممد درو... خودمونه !
پسر خوبی نیست همون نشناسیش و باهاش نگردی بهتره!!

نه که تو خیلی پسر خوبیی آقا جواد

همدم دوشنبه 24 مرداد 1390 ساعت 02:52 ب.ظ

راستی شعر هم قشنگ بود
تشکر

مروج پنج‌شنبه 3 شهریور 1390 ساعت 07:02 ب.ظ

من پسر خوبی نیستم؟
دستت درد نکنه اقا جواد
داشتیییییییم؟
بیای سبزوار دارم برات

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد