بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

دانشمندان به یکی از اسرار تاج خورشید دست یافتند

براساس آخرین تحقیقات دانشمندان آمریکایی که روز پنجشنبه منتشر شد ، دمای تاج خورشید ، دورترین لایه اتمسفر این ستاره ، دویست برابر گرمتر از سطح رویی خورشید است...

براساس نتایج تحقیقات اسکات مکینتاش از دانشمندان مرکز ملی پژوهش اتمسفر امریکا و همکارانش که امروز در مجله علمی نیچر منتشر شد ، برای افزایش گرمای تاج خورشید تا چند میلیون درجه و افزایش سرعت بادهای خورشیدی تا صدها کیلومتر در ثانیه که در همه مسیرها ( از جمله به سوی زمین) در حرکت هستند ، نیاز به انرژی است.

اما موضوع این است که این انرژی چگونه به تاج خورشید می رسد؟ دمای سطح خورشید حدود شش هزار درجه است ، در حالی که این دما در تاج خورشید ، بیرونی ترین لایه در اتمسفر خورشید ، دو تا سه میلیون درجه کلوین است.

واکنش های هسته ای که منبع گرما هستند ، در این لایه صورت می گیرند.

هانس آلفوِن  ، فیزیکدان سوئدی و برنده جایزه نوبل در سال هزار و نهصد و هفتاد ، پیش از این از وجود امواجی خبر داده بود که با عبور از پلاسمای تاج خورشید (گاز ذرات دارای بار الکتریکی) ، این انرژی را از طریق خطوط میدان مغناطیسی منتقل می کنند.

تا آن موقع ، این امواج به مقدار کافی ، برای تامین انرژی مورد نیاز شناسایی نشده بودند. به کمک تصاویر ماورای بنفش، با وضوح تصویر بالا و سرعت زیاد که هر هشت ثانیه گرفته می شود و ماهواره سولار داینامیکس ابسروتوری  ناسا آن را تهیه کرد ، گروه اسکات مکینتاش توانست این امواج الفون را به وفور شناسایی کند. پروفسور مارسل گوسِنس ، از دانشگاه لووُن که در این تحقیقات شرکت داشت ،گفت این امواج با سرعت بسیار زیاد (دویست تا دویست و پنجاه کیلومتر بر ثانیه) در پلاسما منتشر می شوند. براساس این تحقیق ، این امواج ، با جریان انرژی به مقدار یکصد تا دویست وات در متر مربع ، برای تامین انرژی لازم رانش بادهای سریع خورشیدی و جبران از دست دادن گرمای مناطق غیر فعال تاج خورشیدکافی هستند. به گفته این دانشمندان ، این امواج ، دو هزار وات بر متر مربع انرژی لازم برای تغذیه مناطق فعال تاج را تامین نمی کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پا ریس ، این دانشمندان بر این باورند که برای مطالعه هر نوع طیف انرژی ساطع شده در مناطق فعال ، ابزار پیشرفته تری با وضوح تصویری زمانی و مکانی بهتری مورد نیاز است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد