بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

آمار بوز - اینشتین ( قسمت اول )

حتما ادامه مطلب را بخوانید جالبه و نظرتون رو راجع به محتوای جدید مطالب بگید

kjhhمنزلت رو به رشد اینشتین به عنوان مشهورترین فیزیک‌دانان جهان باعث می‌شد که تعداد بسیار زیادی نامه از مردم عادی و دیگر دانشمندان دریافت کند. رسیدگی به همه‌ی این ارتباطات، فرایندی وقت‌گیر بود. اما در 1924، یکی از این نامه‌ها که از یک فیزیک‌دان جوان هندی به‌ نام ساتیندرا بوز (Satyendra Bose) بود، راه جدیدی را در زمینه‌ی گسترش نظریه‌ی کوانتومی پیش پای او گذاشت.
بوز که در دانشگاه داکا کار می‌کرد، راه جدیدی را برای به‌دست آوردن معادله‌ی پلانک برای تابش جسم سیاه پیدا کرده بود. نکته‌ی جالب توجه کار بوز این بود که روش او هیچ اثری از توصیف تابش الکترومغناطیسی به‌صورت امواج یا در واقع الکترومغناطیس وجود نداشت. او برای رسیدن به معادله‌ی پلانک، فوتو‌ن‌ها را گازی از ذرات در نظر گرفت که کاواکی را پرکرده‌اند و از یک قانون آماری، به‌جز آنچه که در جهان عادی به‌کار می‌رود، پیروی می‌کنند.
بوز برای اینشتین نوشت که این مقاله را برای فیلوسوفیکال مگزین فرستاده ولی این مجله آن را رد کرده است. او از اینشتین خواسته بود که مقاله را بخواند (مقاله به انگلیسی نوشته شده بود) و در صورتی‌که فکر می‌کند معقول است، آن را برای انتشار، به مجله فیزیک (Zeitschrift Fur Physik) بدهد.
اینشتین به‌قدری تحت تأثیر این مقاله قرار گرفت که خودش آن را به آلمانی ترجمه کرد و سپس آن را با تأیید خود، برای مجله فرستاد. (هر کاری را اینشتین تأیید می‌کرد، بدون شک با پذیرش مجله رو‌به‌رو می‌شد.)
این مقاله در تابستان 1924 به چاپ رسید. اینشتین، ایده این آمار جدید را برای حل مسائل دیگر به‌کار برد. روشی که به آمار «بوز- اینشتین» معروف شد.
اما بوز چگونه معادله پلانک را به‌دست آورده بود؟ این آمار جدید چه بود؟
فرض کنید دو سکه داریم. اگر هر دو سکه را با هم بیندازیم، سه‌ نتیجه ممکن وجود دارد:
هر دو شیر است،‌ هر دو خط است، یکی شیر و یکی خط
در نظر اول ممکن است احتمال هر یک از این رویدادها را مساوی و برابر 1/3 در نظر بگیریم. اما اندکی تفکر نشان می‌دهد که چنین نیست.
یکی از سکه‌های فرضی را علامت‌گذاری می‌کنیم تا بتوان، دو سکه را از یکدیگر تمیز داد (یا اینکه از دو سکه متفاوت استفاده می‌کنیم).
در این صورت، با وجود اینکه تنها یک ترکیب شیر- شیر و یک ترکیب خط-خط وجود خواهد داشت، ولی ترکیب شیر و خط به دو صورت شیر- خط یا خط- شیر خواهد بود.
بنابراین با انداختن سکه‌ها 4 نتیجه‌ی ممکن وجود دارد:
شیر- شیر، خط-خط، شیر-خط، خط- شیر.
احتمال هر یک از این حالت‌ها،‌1/4 است نه 1/3. همین‌طور، چون دو راه برای به دست‌آوردن یک شیر و یک خط وجود دارد، احتمال هر ترکیب از این دو،‌ 1/2 یا 50 درصد خواهد بود.

بوز دریافت که می‌توان با درنظر گرفتن فوتون‌ها به عنوان ذراتی که باید آن‌ها را طور دیگری شمرد، به رابطه پلانک دست یافت. فوتون‌ها را نمی‌توان از یکدیگر تمیز داد و در دنیای فوتون‌ها، مانند آزمایش سکه‌ها، سه حالت با احتمال یکسان وجود دارد.
این واقعیت، روش آماری بررسی فوتون‌ها و نیز طرز تلف‌شدن انرژی بین آنها را تغییر می‌دهد. به‌عبارت دیگر، توزیع فوتون‌ها بین حالت‌های مختلف انرژی تغییر می‌کند.
نظرات 8 + ارسال نظر
دانشجو وظیفه سه‌شنبه 17 مرداد 1391 ساعت 06:48 ب.ظ

سلام پزشکی دوباره برگشتی که؟
مطالبت علمی تر شده شاید اونجوری شده که باید باشه

مرسی رضا جان امیدوارم همینطور باشه

معین پنج‌شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 01:53 ق.ظ

معرفی بلاگ عالی بود.من دوتا سوال داشتم جوابشو لطفا بفرست و اول اینکه دانشگاه تربیت معلم سبزوار خوابگاه میده واسه دانشجوهای شهرهای دیگه یا نه(من مشهدی ام واحتمالا اونجا قبول میشم ان شاالله) ودوم اینکه برای دانشجوهای برق تربیت معلم بورسیه هست یا نه؟اگه هست چقد ماهیانه میدن.شرایط ونظر کلیتو بفرست.ممنون

من خیلی دیر نظر شما رو دیدم خوابگاه به دانشجویان اهله مشهد میدن البته فقط روزانه ولی در کل برق اطلاعی ندارم بورسیه و اینجور چیزا هم وجود نداره دوست گرامی

همدم پنج‌شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 04:14 ق.ظ

جواب نظراتمونو که نمیدی ...

مطالب علمی باشه خیلی خوبه

کی جوابت رو ندادم جواد جان آخه کی؟!!!!

۸۶ پنج‌شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 10:35 ب.ظ

شما واقعا مطلب علمی بیشتر دوست دارین؟؟!!!

این سلیقه ایی هست دوست عزیز هر کسی مطالبی رو بپسنده

86 چهارشنبه 1 شهریور 1391 ساعت 11:07 ق.ظ

سلام جالب بودمرسی جواب بچه هاروبدید

من گاهی دیر میشه تا مطلبی رو بنویسم به همین دلیل دیر میشه تا به نظر دوستان جواب بدم

دانشجو۸۷ جمعه 10 شهریور 1391 ساعت 08:06 ب.ظ

سلام
میخواستم ازاین طریق به همه بچه های همکلاسی۸۷و...سلام کنم وبگم فکرشو نمی کردم یه روزی تا این حد دلم براتون تنگ بشه.همیشه به یادتونم

همیشه همینطور بوده اما زمان و زندگی حتی این احساسات هم از یاد ما میبرد گاهی یک تصویر مات و یک آهی از ته قلبت بلند میشه که...

همکلاسی۸۶ دوشنبه 27 شهریور 1391 ساعت 11:44 ق.ظ

سلام
وقتی دانشجوبودیم دوست داشتیم زودترتموم بشه وازشردرسای سخت رهاشیم ولی الان دلمون تنگ میشه حتی واسه اون لجبازی کردن بچه هاباهم!!!!
کاش بقیه بچه هاهم مثل اقای همدم به وبلاگ سربزنن ودرنهایت خسته نباشیداقای پزشکی

مرسی از لطفتون منم از جواد جان ممنونم احساس خوبی میکنم حداقل جواتی میاد اینجا حرفی میزنه!!! البته من از همه دوستانی که نظر میزارن نهایت تشکر رو دارم
موفق باشید

من پنج‌شنبه 1 آبان 1393 ساعت 01:38 ب.ظ

مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد