بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

بچه های فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

اینجا از فیزیک میگیم از خودمون از دنیامون

اعلام برندگان نوبل امسال

خبر را در ادامه مطلب بخوانید...

جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۲ به دو دانشمند فرانسوی و آمریکایی تعلق گرفت.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد، امروز سه شنبه، اعلام کرد که جایزه  نوبل فیزیک بخاطر آزمایش های بیسابقۀ  سرژ  آروش Serge Haroche از فرانسه و دیوید  واین لند David Wineland از آمریکا در زمینه اندازه گیری سیستم های کوانتومی به آنان تعلق گرفته است.

جایزۀ یک میلون و ۲۰۰ هزار دلاری نوبل بین برندگان هر رشته تقسیم می شود.


منبع:را..د یو فر د ا



روز دوشنبه هفدهم مهرماه جایزه نوبل در رشته پزشکی به «جان گوردن» از بریتانیا و «شینایا یاماناکا» از ژاپن به خاطر کشف آنها در درمان‌های ژنتیک اعطا شد. این دو محقق در پژوهش‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان برخی از سلول‌های رشد یافته و تخصصی بدن انسان با تغییر در کارکرد آنها به سلول‌های پایه تبدیل کرد.

این دو دانشمند امیدوارند که این کشف جدید به زودی بتواند به روش‌های درمانی موثرتری برای برخی از بیماری‌ها منجر شود. یکی از عرصه‌هایی که این کشف جدید از هم‌اکنون مورد توجه قرار گرفته، تغییر در کارکرد و یا به اصطلاح تغییر وظیفه برخی سلول‌های بالغ برای جایگزین کردن بافت‌هایی است که بر اثر ابتلا به بیماری پارکینسون آسیب می‌بینند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته مسئول انتخاب برندگان نوبل پزشکی در شهر استکهلم در کشور سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشف، «دانش ما از نحوه رشد اعضای بدن انسان را به طور عمیقی متحول کرده است.»

جان گوردن پژوهشگر بریتانیایی در سال ۱۹۶۲ کشف کرد که از «دی ان ای» سلول‌های تخصصی در بدن قورباغه مثل سلول‌های پوست و یا جداره روده می‌توان برای خلق و تولید جنین قورباغه استفاده کرد. این کشف ثابت کرد که دی ان ای از قابلیت‌های لازم برای تولید تمامی سلول‌های بدن برخوردار است.

بیش از ۴۰ سال بعد در سال ۲۰۰۶ شینایا یاماناکا پژوهشگر ژاپنی نشان داد به یک روش بسیار ساده می توان سلول‌های بالغ و تخصصی بدن انسان را دوباره به سلول‌های پایه بدل کرد که در مرحله بعد می‌توان از آنها برای خلق و تولید انواع سلول‌های تخصصی دیگر استفاده کرد.

کمیته مسئول انتخاب برندگان جایزه نوبل پزشکی در بخش دیگری از بیانیه خود می‌گوید: «کشفیات جان گوردن و شینایا یاماناکا ثابت کرده است که تحت شرایط ویژه ای سلول‌های تخصصی می‌توانند زمان و مسیر رشد برخی بافت ها را به عقب برگردانند.»

به گفته این کمیته، کشفیات این دو محقق ابزارهای جدیدی را در اختیار پژوهشگران در سراسر جهان قرار داده که به نوبه خود به دستاوردهای درخشان و موثری در علم پزشکی منتهی می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که هفته پیش دانشمندان ژاپنی اعلام کردند که براساس روش های شینایا یاماناکا توانسته‌اند با استفاده از سلول‌های پوست موش، تخمک‌هایی تولید کنند که بعدا به تولد بچه موش‌ها منجر شده است.

جان گوردن که اکنون ۷۹ سال دارد مدت‌ها استاد ارشد رشته زیست شناسی سلولی در دانشگاه کمبریج بود و اکنون در یک موسسه پژوهشی در شهر کمبریج که خود بنیانگذار آن بوده، کار می‌کند.

شینایا یاماناکا که متولد سال ۱۹۶۲ است در موسسه علمی «گلدستون» در سانفرانسیسکو و موسسه علمی «نارا» در ژاپن مشغول کار بوده است.

دبیر کمیته مسئول گزینش جایزه نوبل پزشکی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که قبل از اعلام رسمی این خبر موضوع را شخصا به هر دو برنده این جایزه اطلاع داده است.

جایزه رشته پزشکی اولین مورد از جوایز نوبل امسال است که برنده یا برندگان آن اعلام می‌شوند. روز سه شنبهبرنده جایزه نوبل در رشته فیزیک، روز چهارشنبه برنده جایزه نوبل در رشته شیمی، روز پنجشنبه نوبل ادبیات و در روز جمعه نیز برنده جایزه صلح نوبل اعلام خواهند شد.

جایزه رشته اقتصاد که از اساس جزو جوایز نوبل نبوده و در سال ۱۹۶۸ به ابتکار بانک مرکزی سوئد دایر شد در روز پانزدهم اکتبر اعلام خواهد شد. تمام این جوایز طی یک مراسم رسمی در روز دهم سپتامبر همزمان با سالگرد مرگ بنیانگذار این جوایز «آلفرد نوبل» اعطا خواهند شد.


منبع:radiofarda

نظرات 1 + ارسال نظر
همدم جمعه 28 مهر 1391 ساعت 10:48 ق.ظ

یه روز فیزیکشو خودم میگیرم

انشالله جواد جان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد